Friday, 4 December 2015

PENGURUSAN HARTA TANAH DI MALAYSIA MENURUT PERSPEKTIF ISLAM

Konsep Islam dalam pengurusan harta tanah iaitu dengan menfokuskan kepada isu penyelesaian harta warisan dan ilmu Farai′d sangat penting, namun ianya tidak diketengahkan dan diterap masuk ke dalam sukatan akademik Nationalism, Community Development and Ethnic Relations 2 negara. Pada hakikatnya, ia amat penting dan berguna sebagai suatu landasan dan petunjuk dalam sesebuah pembangunan harta tanah yang seimbang dan terancang dengan mengambil kira semua aspek termasuk perundangan dan ketetapan yang telah ditetapkan.

Namun, tidak dapat dinafikan dalam sistem pendidikan tradisional Islam yang terdapat di Malaysia, pelajaran ilmu Fara'id dan ilmu falak ini ada dimasukkan ke dalam kurikulum peringkat tinggi (sanawi dan 'aliyah). Sistem pendidikan tradisional Islam ini juga termasuk sukatan pelajaran yang diajarkan di pondok bagi Tanah Melayu dan Selatan Thailand, pesantren di Pulau Jawa dan Sumatera, dayah atau zawiyah di Acheh. Ini kerana, ilmu ini sangat penting dipelajari dalam konteks ilmu fardhu kifayah di samping ilmu fardhu ain’. Antara nama-nama ulamak yang terkenal dengan kepakaran ilmu fara'id dan ilmu falak ialah Syeikh Ahmad Khatib al-Minankabawi, Sheikh Tahir Jalaluddin dan Sheikh Abdullah Fahim (Syed Muhammad Dawilah alEdrus, 2007).

Sebagai contoh, kehebatan Sheikh Abdullah Fahim (datuk YAB Tun Abdullah Badawi, Mantan Perdana Menteri Malaysia kelima) terbukti apabila dalam perkiraan ilmu falaknya iaitu tarikh kemerdekaan Tanah Melayu ialah pada 31 Ogos 1957 apabila diminta oleh YM Tengku Abd Rahman Putera alHaj Perdana Menteri pertama. Selain itu juga, ilmu pengurusan perancangan pewarisan harta dalam Islam atau ilmu Far′aid ini adalah di antara ilmu yang terawal diangkat oleh Allah S.W.T. Maka, dengan menuntut ilmu ini dan mendalaminya telah menjadikan ia sebagai fardhu kifayah (Noor Hayati Marzuki & Syed Muhammad Dawilah al-Edrus, 2009).

 Dengan demikian, mendalami bidang pengurusan harta yang amat penting ini seharusnya dititikberatkan oleh semua pihak bukan sahaja para intelektual agama, bahkan golongan pengurus harta amnya harus menerokai bidang kritikal ini secara mendalam. Sewajarnya, ilmu Far′aid ini perlu diarusperdanakan dalam sistem pendidikan di Malaysia pada setiap peringkat pengajian samaada sekolah rendah, sekolah menengah mahupun di institusi pengajian tinggi.

 Bidang harta tanah membentuk satu komponen yang sangat besar dalam ekonomi negara dan ianya telah menjana sebahagian besar daripada kekayaan negara (Mani Usilappan, 2006). Namun, walaupun bidang ini sangat penting, tetapi kira-kira lima puluh tahun yang lalu tidak ada institusi pengajian tinggi atau mana-mana universiti di rantau ini yang semata-mata menawarkan subjek seperti pembangunan harta tanah, pelaburan, pengurusan atau pemasaran harta tanah. Tetapi, pada ketika ini telah terdapat empat universiti yang menawarkan kursus sepenuh masa dalam pendidikan dan latihan secara profesional untuk tujuan yang sama di negara ini. Sesungguhnya, dapat disimpulkan bidang harta tanah di negara kita ini masih dalam peringkat permulaan dan baru diterokai. Di Malaysia, langkah ke arah menubuhkan sebuah program ijazah di universiti dalam bidang harta tanah adalah pada tahun 1973, apabila kumpulan pertama yang terdiri daripada tiga belas orang pelajar lepasan sekolah mengambil kursus Pengurusan Harta Tanah di Universiti Teknologi Malaysia dan telah lulus pada tahun 1978 (Mani Usilappan, 2006).

Justeru,dapat dirumuskan juga bahawa bidang pengurusan harta tanah di negara kitabaru sahaja diiktiraf sebagai satu disiplin akademik berbanding negara-negara Barat yang lain walaupun bidang ini amat penting untuk Prosiding Seminar Antarabangsa Kelestarian Insan 2014 (INSAN2014) Batu Pahat, Johor, 9 – 10 April 2014 3 dikuasai. Selain itu juga, sistem pentadbiran dan perundangan mengenai pengurusan harta tanah di negara kita kini masih banyak mewarisi pengaruh British iaitu merujuk kepada British Common Laws. Sehingga kini, undangundang Islam dalam membentuk satu sistem yang berteraskan Syariah di negara kita masih gagal digantikan secara keseluruhannya akibat pertembungan antara undang-undang (Noraini Noordin, 2011).


Oleh yang demikian, jika dilihat secara umumnya konsep Islam dalam pengurusan harta tanah di negara kita masih jauh ketinggalan dan ianya belum diaplikasikan secara praktikal. Sebagai sebuah negara yang beraspirasi untuk menjadi negara maju, Malaysia perlu menyuburkan budaya pendidikan seiring dengan arus peredaran masa. Justeru, kesedaran masyarakat dan semua pihak yang terlibat dalam pengurusan harta tanah perlu dipertingkatkan dengan mengambil kira semua aspek termasuk konsep Islam itu sendiri.

1 comment:

Tan Crown http://dl10.glitter-graphics.net/pub/672/672630e36kau25pl.gif